28 marca, 2024

eFinanse.info.pl

Finanse z kraju i ze świata.

Jak wygląda zakładanie firmy w Holandii?

Zakładanie firmy w Holandii wydaje się być sporym wyzwaniem. Wiadomym jest, że wiele osób nie zna tamtejszych przepisów oraz procedur, co znacząco utrudnia otworzenie własnego biznesu. Właśnie dlatego pierwszym krokiem jest zgromadzenie sprawdzonych, aktualnych informacji. Nie zaszkodzi również skorzystać ze wsparcia doświadczonych ekspertów – na rynku funkcjonują biura serwisowane, które oferują kompleksową pomoc, co przekłada się na oszczędność czasu i gotówki. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Zapoznaj się z dalszą częścią wpisu!

Dla kogo własna działalność w Holandii?

Na początku warto jest zastanowić się, kiedy założenie jednoosobowej działalności w Holandii jest opłacalne. To opcja korzystna w szczególności dla fachowców z wielu różnych branż np. budowlanej, remontowej, motoryzacyjnej, kosmetycznej, marketingowej. Własny biznes umożliwia legalne nawiązywanie współprac z kontrahentami oraz klientami. W praktyce daje to szansę na wyższe zarobki.

Znalezienie stałego zatrudnienia w Holandii nie zawsze jest proste. Bardzo często warunki umowy pozostawiają wiele do życzenia. Mogą stanowić pewnego rodzaju ograniczenie, które zahamowuje rozwój zawodowy. Oczywistym jest, że własna firma generuje ryzyko, jednak daje również szansę na życiową stabilizację. Zmiana formy działalności z jednoosobowej (ZZP) na B.V. wiąże się ze wzrostem kosztów. Trzeba jednak zaznaczyć, że przejście na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością niesie za sobą również wiele zalet m.in. możliwość ograniczenia ryzyka. Osoby bez doświadczenia nie powinny jednak podejmować decyzji bez wcześniejszej konsultacji z fachowcem. Wirtualne biuro to najlepsza opcja zarówno dla tych, którzy dopiero planują założyć działalność, jak i tych, którzy myślą o rozwoju przedsiębiorstwa.

Ile kosztuje założenie firmy w Holandii?

Na koszt założenia własnej firmy w Holandii wpływa wiele czynników. Poniżej przedstawiono przybliżone kwoty.

  • Skompletowanie niezbędnej dokumentacji – 50 euro;
  • Proces rejestracji działalności i uzyskanie potrzebnych zaświadczeń – 100 euro;
  • Usługa tłumacza (opcjonalnie) – 100 euro/h;
  • Uzyskanie numeru VAT (BTW) – 150-200 euro;
  • Usługi konsultantów (np. firmy podatkowej, prawnika) – 100-200 euro/h;
  • Koszty dojazdu (koszt uzależniony od miejsca zamieszkania).

Można powiedzieć, że zakładanie firmy w Holandii nie generuje bardzo wysokich kosztów. Trzeba jednak liczyć się z tym, że każda błędna decyzja może przyczynić się do nadprogramowych opłat. Szczególnym problemem jest nieznajomość języka. Znacząco utrudnia to komunikację z holenderskimi urzędnikami. Ponadto, usługi tłumaczów nie należą do najtańszych. Skutecznym rozwiązaniem problemu może okazać się współpraca z wirtualnym biurem, które bierze na swoje barki znaczną część spraw formalnych związanych z rejestracją działalności.

Jak założyć firmę w Holandii? Instrukcja krok po kroku

  1. Na początku zadbaj by posiadać nr BSN oraz kody DigiD.
  2. Jeżeli nie posiadasz meldunku w NL, potrzebujesz pomocy biura wirtualnego, które udzieli Ci adresu dla siedziby Twojej firmy. W tym wypadku niezbędne będzie również zaświadczenie o zameldowaniu z krajów UE np. z Polski (opcjonalnie, dla osób bez meldunku w NL).
  3. Wypełnij cyfrowy formularz rejestracyjny. Ważne, aby świadomie wypełnić każdą rubrykę. Jeśli nie wszystkie pozycje zawarte w dokumencie są jasne, to poproś o pomoc księgowego. Umów się na spotkanie – wyznacz termin i godzinę (na maila przyjdzie potwierdzenie umówionego spotkania).
  4. Kolejny krok to spotkanie w biurze Izby Handlowej (Kamer van Koophandel). Trzeba zaznaczyć, że w instytucji trzeba stawić się osobiście, dodatkowo możliwa jest obecność tłumacza.
  5. W biurze Izby Handlowej można ukończyć rejestrację działalności. Istotne, aby zabrać ze sobą dokument tożsamości, czyli dowód osobisty lub paszport. Jeżeli na dowodzie nie ma podpisu, należy zabrać paszport lub inny dokument zawierający podpis np. prawo jazdy. Urzędnik sprawdzi złożoną dokumentację, tak aby mieć pewność, że przyszły przedsiębiorca spełnia wszystkie warunki rejestracji.
  6. Konieczne jest uregulowanie opłaty rejestracyjnej (51,95 euro). Dowodem rejestracji firmy jest list powitalny wraz z szczegółowymi danymi na temat firmy. Niektórzy pracodawcy wymagają wyciąg KVK zwany uittreksel, za który trzeba zapłacić 15,60 euro. Warto go jednak posiadać, ponieważ może przydać się w rozmaitych miejscach (np. bankach, hurtowniach). Na uwagę zasługuje fakt, że dopuszczalna jest wyłącznie płatność kartą (debetową/kredytową).

Jeśli proces rejestracji przedsiębiorstw w Niderlandach budzi w Tobie obawy, to skorzystaj z usług biura serwisowanego. Otrzymasz fachową pomoc administracyjną, księgową i prawną.